Федоренко Ю.С.

УРОКИ ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

Юлія Сергіївна Федоренко,
вчитель української мови та літератури
Іванівського НВК

У роботі подано тези, щодо формування національно-патріотичних компетентностей учнів сучасної школи на уроках літератури рідного краю.
Для учителів української мови та літератури, студентів філологічних факультетів.


-           Метою української літератури є виховання національно свідомого громадянина України, формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.
-           Література рідного краю має велике значення в сучасному духовному розвитку особистості і є засобом формування творчого мислення обдарованих учнів, розвиває інтелект, естетичний смак та виховує громадянина-патріота.
-           З’являються нові підходи, нові методики в опрацюванні багатого літературного матеріалу рідного краю.
-           Розробка уроків з літератури рідного краю вимагає чималих зусиль вчителя-філолога, оскільки методична література з цього виду літературної освіти доволі невелика та  мало доступна.
-           Вивчення літератури рідного краю в школі сприяє осмисленню історії рідного краю, його духовного життя, національних традицій, формуванню національної свідомості, патріотизму і є могутнім виховним засобом, що стимулює самовдосконалення і саморозвиток особистості учнів.
-           На уроках української мови та літератури необхідно  працювати над формуванням компетентності продуктивної творчої діяльності.
-           При цьому застосовувати нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій (урок-творча лабораторія, урок-брейн-ринг,урок- дослідження, урок-літературний салон, урок-анотація).
-           Учні можуть виконувати  й продуктивні завдання з історії літератури рідного краю (розвідки про творчість письменників, анотації, рецензії на твори письменників рідного краю), створювати проекти.
-           Залежно від мети, завдань уроку, особливостей та жанру художнього твору, обраного вчителем методу проведення заняття можна використати різноманітні прийоми роботи:
ü     повідомлення;
ü     стислі, докладні та творчі перекази;
ü     художню розповідь;
ü     виразне читання та інсценізацію;
ü     читання творів і уривків уголос;
ü     "оживлення" подій та словесний опис картини;
ü      підготовку й обговорення відгуків, анотацій, рецензій;
ü     дослідно-пошукову роботу в місцевих бібліотеках, музеях, архівах;
ü     виписування образних висловлювань, афоризмів;
ü     підготовку виставок літературних, мистецьких і художніх творів, публікацій, репродукцій;
ü     інтерв'ю з автором, його рідними, друзями, знайомими;
ü      виставку учнівських ілюстрацій до твору;
ü      сценічні замальовки, фрагменти відеофільмів тощо.
-           Кіровоградщина багата літературними іменами, які можна озвучити на уроках рідного краю: Іван Карпенко-Карий, Марко Кропивницький, Володимир Винниченко, Юрій Яновський, Євген Маланюк, Тетяна Андрушко, Світлана Барабаш, Василь Бондар, Антоніна Корінь, Леонід Куценко та ін.
-           Отже, завдання сучасного вчителя – поглибити відомості учнів про життя та творчість митців рідного краю, розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини, виховувати національно свідомих громадян.



Бібліографія
1.     Куценко Л.В. Запах рідної землі Народне слово / Куценко Л.В. – 1993. – 14.08.
2.     Куценко Л.В. Літературне Приінгулля. Програма та методичні поради з літератури рідного краю для 5-11 класів / Л.В.Куценко. – Кіровоград, 2006.- 20 с.
3.     Куценко Л.В. Літературний словник Кіровоградщини / Куценко Л.В. – Кіровоград, 1995. -  С. 91.
4.     Легка В.А. Програма спецкурсу «Літературне краєзнаство» для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів / В.А. Легка, А.О Сємідєтна. – Кіровоград, 2006. – 24 с.
5.     Методика використання ліературного краєзнавства в системі підвищення кваліфікації вчителів- словесників [Електронний ресурс] / А.В. Лисенко .  // Українські реферати. - Режим доступу: http://referatu.net.ua/referats/7569/146161
6.     Пасічник Є.А. Літературне краєзнавство в школі / Є.А.Пасічник. – К. : Рад. школа, 1965. – 132 с.
7.     Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення. – Кіровоград, 2015.
Відомості про автора: Федоренко Юлія Сергіївна, вчитель української мови і літератури та зарубіжної літератури Іванівського НВК, спеціаліст.


1 комментарий:

  1. Підтримую думку Юлії Сергіївни, що нелегко сьогодні достойно подати урок літератури рідного краю, хоча й зрозуміло, що виховання патріотично-свідомої людини починається саме з неї. Проблема в тому, що учні стали менше читати, та й творів письменників рідного краю у шкільній бібліотеці катастрофічно не вистачає. Яку б форму роботи вчитель не обрав, а без знання тексту твору результату не буде. Саме тому ми створили на сайті нашого Високобайрацького НВК сторінку "Література рідного краю", де розміщуємо дану літературу у форматі скачування. Шановні колеги, заходьте, користуйтеся, діліться з вашими учнями.

    http://vysoki-bairaky.com.ua/?page_id=8040

    ОтветитьУдалить