ФОРМУВАННЯ
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА
ЛІТЕРАТУРИ
Вікторія Гавриленко,
вчитель початкових класів
Високобайрацького НВК
У статті висвітлено основні ідеї національно –
патріотичного виховання учнів початкової школи, національно – патріотичні
цінності в контексті розвитку духовного потенціалу учнів. Проаналізовано
основні виховні моменти з досвіду роботи класного керівника по національно –
патріотичному вихованню молодших школярів в позакласній діяльності.
Ключові слова: національно - патріотичне виховання, учень, вчитель,
принцип національної свідомості, народна педагогіка.
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя,
яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,
що любить і ненавидить людина, яка формується.
В.О.Сухомлинський
В.О.Сухомлинський
Виховання патріота й
громадянина – одне з найголовніших і найскладніших завдань нашої педагогіки.
Патріотом і громадянином може стати тільки людина з чуйним і мужнім серцем.
Патріотизм починається з любові до людини. Любов до людини – це родючий ґрунт,
на якому розцвітають квіти патріотичного служіння Батьківщині. Щоб заграла,
затріпотіла ця радісна квітка, кожний хлопчик, кожна дівчинка повинні осягнути
розумом і серцем нашу велику Батьківщину. Кожен повинен відчувати себе сином
Вітчизни, переживати особисте почуття гордості від того, що він спадкоємець її
тисячолітньої слави й тисячолітніх духовних цінностей, творець її героїчного сьогодення…
І щоб донести до школярів вогненне слово
про тих синів нашої Батьківщини, чиї імена, як вічні зірки, горять і завжди
горітимуть на небосхилі Вітчизни, були й
завжди будуть провідними зірками для людських сердець я провела зі
своїми вихованцями класну годину на тему: «Україна – єдина країна!». Цей актуальний виховний захід сьогодення був
приурочений подіям, що відбуваються на
Сході нашої країни. Ми з юними вихованцями говорили про патріотичні почуття,
героїзм і мужність наших юнаків, земляків – односельців: Гавриленка Ігоря (мого
сина), Свободчикова Ігоря (мого колишнього учня) та Чудіна Віталія, які із 7 квітня
2014 року знаходяться в зоні АТО і звільняли населені пункти Донецької та
Луганської областей від терористів та російських найманців і мужньо та героїчно
тримали оборону Донецького аеропорту. Також хвилиною мовчання вшанували
загиблих героїв - земляків,зокрема мого колишнього учня Анатолія Бузуляка, та запалили
свічку пам’яті…
Слово вчителя – це полководець, який веде
в бій. Це музикант, який доторкається до дрімаючих струн людської душі; і потрібно знати до якої струни доторкатись, і вона зазвучить дивною музикою. У хвилини ось
таких бесід про заповітне і високе я доторкаюсь до струн, які називаються: Громадянин, Людина, Честь, Гідність. Я
звертаюсь безпосередньо до живої душі кожної людини; переді мною не
якийсь абстрактний вихованець, а натхнені , палаючі очі Даші та Саші, Руслана
й Аліни… Слово вчителя лише тоді буде вогненним, коли воно ставить своєю метою
виховати не якогось абстрактного патріота – такого в природі бути не може, а
змушує трепетати серця дітей.
Нещодавно в класі було проведено класну
годину на тему: «Хоробрі серця». Вона присвячена « кіборгам» Донецького
аеропорту, а точніше
- бійцям Кіровоградського 3 полку спеціального
призначення, військовослужбовцем за контрактом якого є і мій син. Я сама є
патріоткою своєї неньки – України і намагаюся виховати таких же патріотів, бо
це покликання мого серця.
А
починаю я виховувати патріотичні почуття в учнів із вивчення державної
та національної символіки, знайомлю своїх вихованців із видатними людьми свого
рідного краю, із історичним минулим та
сьогоденням свого рідного села … Про це свідчать проведені з учнями та їхніми
батьками класні виховні заходи: «Стояти струнко! Звучить Гімн моєї держави»,
«Вивчення державної символіки», «Шануймо калину», перекличка повідомлень «Наша
Батьківщина – Україна», «Україно – це твої символи», «Славетні українці»,
колективна творча робота учнів та батьків «Село моє, моя ти, Батьківщино!», «
Квітуй, розквітай, мій рідний край!», «Тарасові березини», день пам’яті «Була
війна … Та й досі її рани…», «Роде наш красний», «Українські вечорниці», «Слово
рідне – диво калинове» та інші.
Кожну годину спілкування розпочинаємо із виконання
державного Гімну України.
Ян Амос
Коменський зазначав: «Учитель – помічник природи, а не її володар , її
будівничий , а не реформатор». Тож практика доводить, що не потрібно намагатися переробити дитину,
треба лише правильно спрямувати й навчити її спиратися на свій внутрішній
потенціал.
І ніколи не треба
забувати про те, що школа стає справжнім осередком культури лише тоді , коли в
ній панують чотири культи: культ Батьківщини, культ Людини, культ Книги, культ
Рідного слова.
Найбільш ефективним завжди вважалося
виховання на прикладах життєдіяльності батьків ( історії роду , що органічно контактує
з історією державної мови, культури, міжнародної ролі і місії Батьківщини,
видатних здобутків її славних синів і дочок у всіх сферах світового поступу,
зокрема – педагогіки, починаючи від авторів літописів).
Маємо бачити і усвідомлювати світ,
таємниці життя і рух до нього через найголовніші етапи , закономірності,
особливості, інтереси, уроки життя та розвитку рідної Батьківщини – органічно
пов’язаної зі світовою еволюцією ще з найдавніших епох та формацій , коли вона
була активним суб’єктом розвитку світової цивілізації та культури.
Народну педагогіку упродовж тисячі років
творили люблячі матері, батьки, бабусі та дідусі, які заради щастя дітей самі
проявляли взірці праці й культури (побутової, виробничої, суспільних відносин ,
ставлення до природи, рослинного і тваринного світу, слави далеких і близьких
предків), людяності і громадянського сумління, совісті і честі, вміння матерів
берегти і множити культурні традиції, родинний добробут, сім’ю, як основу держави, а батьків мужньо і
жертовно захищати свій рід, Батьківщину та славу.
Принцип національної спрямованості
передбачає формування національної свідомості, виховання любові до рідного
краю, свого народу, шанобливе ставлення до його культури; повагу, толерантне
ставлення до культури всіх національностей, які проживають в Україні.
Виховання – процес безперервний. Мета
виховання завжди зумовлена суспільними умовами і потребами, вона вбирає
загальнолюдський і національний ідеал виховання молодого покоління.
Презентація Рушничок
Презентація Україна
Презентація Рушничок
Презентація Україна
Вікторія Василівна, я впевнена, що виховавши сина патріотом, Ви формуєте патріотично свідомих учнів, які пишаються своєю Батьківщиною.
ОтветитьУдалитьПатіотичне виховання пов'язане з сучасністюю - невичерпне джерело формування особистості. В своїй роботі застосую тематику виховних заходів з патріотичного виховання.
ОтветитьУдалитьДякую!
Патріотизм нині не пусте слово. Кожен українець відчуває на собі його значимість, бо це є нашою суттю. Патріотизм є стрижнем особистості, без нього не може відбутися складний процес самоідентифікації кожного з нас.
ОтветитьУдалитьАвтор статті наголошує, що виховання патріота й громадянина - одне з найскладніших завдань педагогіки. Виховання патріотичних почуттів необхідно починати з вивчення державної та національної символіки. Необхідно пам'ятати, що "школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ Книги, культ Рідного слова. Заслуговує на увагу класна година "Україна - єдина країна!" Вчитель приурочила захід подіям, що відбуваються на Сході країни, а це тема сьогодення.
ОтветитьУдалитьВ.О.Сухомлинський вважав, що джерелом, яке живить могутнє почуття любові до Вітчизни, є любов до матері, батька, рідного куточка землі, захоплення величчю своєї Батьківщини, її минулим і нелегким сьогоденням. Особливо актуальним є сьогодні виховання учнів на "нелегкому сьогоденні", яке пов’язане з подіями на Сході. Дякую Вам, Вікторіє Василівно за цікавий матеріал. Я теж проводила зустрічі з бійцями учасниками АТО на тему «Хай не здригається від гулу земля, хай небо чисте над нами сія». Це тато Проценко Софії - Проценко Юрій Володимирович та тато Троян Вікторії -Троян Олександр Миколайович, який приїжджав у тимчасову відпустку, щоб провести доньку у перший клас. Проценко Юрій Володимирович був першим з тих, хто пішов із села на захист нашої Батьківщини. За участь у бойових діях нагороджений медаллю. Вікторія та Софія учениці мого 1 класу. Цікавою була зустріч з Богатирем Миколою (чоловіком моєї доньки, батьком моїх онуків), який розповідав учням і показував відео про життя українських солдат в польових умовах. Вважаю, що такі зустрічі дійсно виховують патріотів нашої країни.
ОтветитьУдалить