Коваль Л.О.

Уроки літератури рідного краю як важлива складова у формуванні національно-патріотичних компетентностей учнів середньої школи

Людмила Коваль,
учитель української мови й літератури
Аджамської ЗШ І-ІІІ ступенів  

Анотація:  У статті розглядається питання уроків літератури рідного краю як важливої складової у формуванні національно-патріотичних компетентностей школярів, пропонуються матеріали, присвячені вивченню творчості окремих письменників-земляків

Ключові слова: патріотизм, патріотичне виховання, Батьківщина, письменники-земляки, національно-патріотичні компетентності, діаспора, літературне краєзнавство, література рідного краю.


Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
                                                                                 В.О. Сухомлинський

Доля України залежить від тих, хто сидить нині за шкільними партами, від національної свідомості її громадян.
     Патріотичне виховання – пріоритетний напрям усієї навчально-виховної роботи  - на уроках і поза ними. Адже саме ми, вчителі, маємо виховати особистість із розвинутою національно-патріотичною свідомістю.
Вивчення рідної мови й літератури є одним із найважливіших засобів для формування патріотичних компетентностей сучасного школяра[3].
    В.О.Сухомлинський зазначав, що в руках педагога слово є могутнім виховним засобом, здатним піднести, звеличити людину в її власних очах, утвердити її патріотичну свідомість і громадянську гідність, на все життя відкрити в її серці невичерпні й вічні джерела любові до своїх предків[8].
Програма з української літератури містить години для проведення уроків літератури рідного краю, мета яких  допомогти школярам осягнути глибинну спадщину письменників-земляків, відчути національний дух, правду життя, що є  наскрізними у їхніх творах. Виховання гордості за славних співців рідного краю, за землю, яка народила ці таланти – ось та важлива умова формування учня – патріота. Література рідного краю , як і вся література, змінюється постійно. Наразі з’являються нові імена, повертаються забуті або ж зовсім не прочитані твори. Як наслідок, виникають нові підходи, нові методики в опрацюванні цього величезного літературного матеріалу.
   Уроки літератури рідного краю передбачають створення учителем програми для свого регіону, розробку тематики занять, які сприятимуть застосуванню різних форм і методів роботи. Це має бути систематичний курс літературного краєзнавства, який допоможе школярам долучитися до художніх надбань митців слова, які писали і пишуть про наш край, його людей, загальнолюдські цінності.
     Такі уроки можуть бути як традиційними, так і нестандартними: урок-подорож; урок-інсценізація, урок-діалог, урок-оживлення, урок-портрет, урок-конференція, урок-презентація, урок-конференція тощо.
    Наша земля – степова перлина України – надзвичайно багата на імена народжених нею письменників. Їх на літературній карті понад двісті. Це і широко відомі, і незаслужено забуті художники слова: І.Карпенко-Карий, Ю.Яновський, І. Микитенко, В.Винниченко, Є Маланюк. Яр Славутич, М.Смоленчук, Г.Берізка, В. Базилевський, Тамара Журба, Антоніна Корінь та інші.
    Вивчаючи усну народну творчість, варто звернутися до збірки « Із степів полинових( фольклорні записи М. Смоленчука)» ( упорядник Олег Бабенко). Матеріали збірки – це лише невелика частка з фольклорних записів письменника, зроблених ним у 1947-1953 роках у південно-західному регіону Кіровоградщини[5].
Ім’я Миколи Кузьмовича Смоленчука – талановитого письменника,педагога, ученого-краєзнавця, людини академічних знань, справжнього українського патріота не надто відоме. Але він пройшов через життя гідно, вірив у справедливість, у свій народ і був щасливий, що його народ, Україна таки вибрала державну незалежність. Письменник належить до числа тих людей, які за висловом Ліни Костенко, створюють гуманітарну ауру нації.
Надзвичайно вдячними для формування національно-патріотичних компетентностей учнів є поезії Галини Берізки ( Галини Спиридонівни Шарандак-Бровченко). Ще у далекому 1935 році юна восьмикласниця писала:
                                 А може… прокинеться слава
                                 В роз’єднанім нашім народі
                                 У Київську вільну Державу
                                 Піднімуть сини її горді.
                                 Душа змолодіє в надіях,
                                 Сконають у серці зневіри,
                                 Заіскряться сльози на віях,
                                 Що були немарні офіри.
Життя цієї жінки гідне подиву й захоплення: пройшла через жахіття фашистських таборів, засуджена НКВС на 10 років ув’язнення  і 5 років позбавлення громадянських прав. Її твори палили не раз і в гестапівських застінках, і на каторзі в Норильську. Але пам'ять – надійна схованка, яка вберегла і дала змогу читачеві долучитися до творчої спадщини поетеси. Сильна духом, Ганна Берізка залишалася сама  собою до останніх хвилин життя [1].
Ім’я Яра Славутича ( до 1941 року був Григорій Михайлович Жученко) прийшло в Україну з діаспори тільки у дев’яностих роках минулого століття.
Марія Гарасевич писала про поета:» Він належить до найбільш національних зарубіжних поетів. Його слово, його муза « не лукавила», не шукала легких шляхів на Україні, тому його не друкували там, але настане час, коли в Україні його ім’я буде між найславнішими зарубіжними поетами і між першими своїм національним звучанням»[7]. Справді, поезія Яра Славутича допомагає вихованню патріотизму, відданості ідеям розбудови Української держави, сприяє  відродженню нації. Освідченням у любові до рідної землі звучать слова:
 Земле моя, що стелила барвінок під ноги,
                       Пальці дитячі голубила після дощу,
                       Явою стань на чужинні безмежні дороги
                       І вкороти навісного – для серця – плачу.
                       Довго шукав я у мандрах подоби твоєї,
                       Краплі снажної щедроти, краси, ясноти.
                       Рідна, єдина, в мережаній простій киреї,
                       Другої в світі такої ніде не знайти.
Варта уваги і збірка поезій « Барви степів» письменника із села Володимирівка Кіровоградського району Миколи Пироженка. Він мав добру душу і не вагався відкривати її людям. Талановитий журналіст і ніжний лірик, а ще великий патріот рідної України, у 1965 році писав: « …Так,щоб моя Україна вся коло серця була»[6].
Не можна не назвати імена сучасних поетес-землячок Тамари Журби й Антоніни Корінь. Одна усе свідоме життя прожила в селі, інша – у приміському селищі. Але вони своїм поетичним словом спромагаються достукатись до людської душі, посіяти живою краплиною любов до свого народу, до Вітчизни.
Знайомлячи учнів із творчістю письменників рідного краю, доречними  є уроки-зустрічі, уроки-творчі портрети. Наприклад, зустрічі учнів у стінах Аджамської ЗШ І-ІІІ ступенів із письменниками Антоніною Корінь, Василем Бондарем, Оленою Надутенко, Миколою Погрібним сприяли формуванню духовного світогляду школярів, дали їм можливість доторкнутися до живого поетичного й прозового слова. Бо чого тільки варте сильне письмо письменника  Василя Бондаря. Його проза – це неприйняття зла, а десь там, у глибині її, причаївся жаль за покаліченою чи втраченою людською долею. Оповідання, етюди, спогад, які ввійшли до збірки « Смарагдові китиці у воді» - зразок прекрасної української літературної мови[2].
     З огляду на вище зазначене можна стверджувати: шкільне краєзнавство багатогранне, тому завдання учителя на уроках літератури рідного краю полягає у виробленні особистісного ставлення учня-читача до творів письменників-земляків. Школярі повинні усвідомити, що митці не тільки відображають своє сприйняття та розуміння світу, але й передають енергію власного бачення життя з усім добром і злом, красою і потворністю її, цим допомагають читачеві творити своє я в єдності з природою, людством, нацією, рідним краєм. Бернард Шоу писав: « Патріотизм – переконання,що твоя країна краща за інші тому, що саме ти в ній народився»[9].
     Отже, справжній урок літератури рідного краю – це урок виховання патріотизму й громадянськості, почуттів краси й добра, утвердження високих моральних ідеалів, формування  в школярів національної гідності й гордості за рідну землю, народ, Батьківщину.

                                Список використаної літератури

      1. Берізка Галина. Про все пам’ятаю. Поезії різних років.- Кіровоград, 2003.
2.    Бондар Василь. Смарагдові китиці у воді. – Кіровоград,2001.
3.    Жадан М.Н. Виховуємо патріотів художнім словом // Вивчаємо українську мову та літературу.– 2012-№15
4.    Журба Тамара. Зимова флейта. – Кіровоград, 2004.
5.    … Із степів полинових: фольклорні записи Миколи Смоленчука.– Кіровоград, 2002.
6.    Пироженко Микола. Барви степу. – Кіровоград, 2004.
7.    Славутич Яр. Співає колос. – Кіровоград, 1996.
8.    Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5т. Т.3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина.- Київ, 1977.
9.    Шоу Джордж Бернар. Афоризми.- Харків: Фоліо, 2004.








  








3 комментария:

  1. Шановна Людмило Олексіївно! Читаючи Вашу статтю, аж рокрилилася душею. Відчувається, що все, про що пишете, пережите і прожите, перепущене через "пламенний мотор" (пробачте, що, може, не досить образне вийшло визначення Вашого небайдужого сердечка). Чомусь згадалися події кількарічної давнини, коли Ви долучали словесників-україністів до поезії М. Пироженка, проводили семінар в Аджамській ЗШ, запросивши нас до поетичної вітальні місцевих талановитих мисткинь. Окреме спасибі за анотацію збірки М. Смоленчука, обов'язково перегляну (ця книга, на жаль, для мене не відома), а от автор викладав дитячу літературу у 80-х роках минулого століття на нашому факультеті. Вражала вишиванка, в якій ходив на пари, бо Микола Кузьмович (тут я погоджуся з Вашими висновками в статті про те, що він "належав до числа тих людей, які за висловом Ліни Костенко, створюють гуманітарну ауру нації". Скільки таких наших земляків ще не "відкриті" широкому загалу!!!

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Дякую,Світлано Василівно,за щирі слова!Микола Кузьмович був нашим куратором у далекі неоднозначні 70-ті.Саме він прищеплював нам,студентам,почуття гордості за рідний край,розкривав таємниці імен Маланюка,Винниченка та інш. Прекрасно знав історію народження нового професійного театру на теренах Кіровоградщини.Він був справжнім ПАТРІОТОМ.А Галина Берізка-то справді символ МУЖНОСТІ й ВІДДАНОСТІ! Жаль,що я так і не зустрілася з нею.Так,наша земля-земля патріотів!

      Удалить
    2. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить