ЛІТЕРАТУРНЕ КРАЄЗНАВСТВО
ЯК ЗАСІБ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
МОЛОДІ
Коцюба Наталія Омелянівна
вчитель української мови та
літератури, англійської мови
та зарубіжної літератури
Соколівської ЗШ I-III ступенів
Доля України залежить від тих, хто сьогодні сидить за шкільними партами.
Доля України залежить від національної свідомості її громадян. Саме тому національно - патріотичне виховання повинне займати провідне
місце в навчально – виховному процесі. Уроки української мови та
літератури –прекрасне підґрунтя для цієї роботи. У процесі роботи учитель шукає шляхи і
засоби глибокого засвоєння програмового матеріалу та формування в учнів
високої національної свідомості акцентує увагу на краєзнавчому матеріалі як
складової національного виховання школярів. Відомо, що патріотизм починається з любові
до батьківської хати, до колискової, яку співала мама, до сім'ї, родини, до
рідної мови і народної пісні. Саме це формує поняття «малої батьківщини». І
тільки уже пізніше приходить усвідомлення себе сином чи донькою великої
Батьківщини – України, гордості за її славне минуле і розуміння того, що треба
навчатися, працювати для її майбутнього. Розуміючи це, у процесі викладання
української мови та літератури учитель має використовувати всі можливості, щоб
ознайомити учнів із історією області,району і, звичайно, з історією
рідного краю. В останні роки наша держава стоїть перед завданням
презентації власного історико-культурного надбання перед європейською і
світовою спільнотою. Осмислення своєї ролі на тлі культури не можливе без
живого інтересу до літературної та історичної спадщини рідного краю. У наукових
дослідженнях
вчених В.Неділька, Є.Пасічника, Н.Волошиної, Б.Степанишина та ін.
підкреслюється, що пріоритетним у новому педагогічному мисленні завжди ставимо
власне, українське, народне, національне. Осягнення й втілення
загальнолюдської, планетарної педагогічної культури йде через рідну культуру і
літературу. Важлива роль у цьому процесі належить вивченню літературного краєзнавства,
бо саме література рідного краю прилучає дітей до духовних
скарбниць свого народу. Літературне краєзнавство –це важливе знаряддя патріотичного, морально-етичного виховання, дійовий засіб поглиблення знань з літератури і розвитку
пізнавальних інтересів школярів та молоді. Вивчення розділу “Література
рідного краю” сприяє вихованню національної самосвідомості,
зацікавленню
учнів історією рідного краю, його фольклорними традиціями. Тому
доцільним буде у школах організовувати літературно ‑ музичні вечори, зустрічі з
письменниками, створювати літературно-краєзнавчі гуртки, випускати літературні
газети краєзнавчого змісту, оскільки все це збуджує в
учневі різноманітні літературні інтереси, потяг до художньої творчості. Але, на жаль, література рідного краю, попри
повсякденне акцентування уваги на відродженні національної духовності, часто
залишається відстороненою від навчально-виховного процесу в загальноосвітній
школі. Однією з причин кризових явищ в освіті
є відхід від народного кореня духовності, рідної мови, літератури, багатої
національної культури. Без знання пройдених доріг, без відчуття своєї історії,
без занурення у стихію рідної мови не буває народної наповненості сучасників,
глибокої національної свідомості. Вивчення літератури рідного краю, його
духовного життя, національних традицій, формування національної свідомості,
патріотизму є могутнім виховним засобом, який стимулює самовдосконалення і
саморозвиток учнів, для яких приклад вихідця з рідного краю слугує дійовою
моральною школою. Уроки літератури
рідного краю мають свої особливості. По-перше, їх потрібно планувати,
враховуючи специфіку літератури як виду мистецтва; по-друге,слід добирати літературні твори і
мистецький матеріал високої літературно-естетичної вартісності; по-третє, вміло
поєднувати ознайомлення краєзнавчої літератури з використанням образотворчого
мистецтва, музики, архітектури, історії, релігії, філософії свого краю тощо;
по-четверте, забезпечувати формування естетичних смаків, переконань, ідеалів
школярів відповідно до народних традицій;
по-п’яте, виробляти особистісне ставлення до художньої літератури рідного краю,
щоб допомогти учневі самовиразитися, самоствердитися й усвідомити, що
митці-земляки не тільки відображають своє сприйняття світу, а й передають
енергію власного бачення життя з його добром і злом, красою і потворністю і цим
допомагають дитині творити своє «Я» в єдності з природою, людством, нацією,
рідним краєм. Мета
уроків літературного краєзнавства - осягнення учнями глибинної сутності
спадщини митців свого краю, космосу духу земляків, реалій дійсності, сприйняття
й поціновування їхнього художнього набутку, плекання почуття
гордості за творчих людей, славних краян.
Інтерес школярів до літератури рідного краю з'явиться тоді, коли будуть витримані як специфічні особливості таких уроків, так і їх методологічні принципи,а саме :
Інтерес школярів до літератури рідного краю з'явиться тоді, коли будуть витримані як специфічні особливості таких уроків, так і їх методологічні принципи,а саме :
• розуміння учнями літератури як художнього відображення духовного життя
українського народу і тієї спільноти, яка оточує дитину;
• урахування вікових, психологічних і пізнавальних можливостей школярів, їхнього загального розвитку;
• формування вмінь кваліфікованого читача, який розуміє літературу як мистецтво, сприймає художні цінності та шліфує свою культуру почуттів;
• добір літературно-краєзнавчого матеріалу з урахуванням принципу від простого до складного;
• доцільність та різноманітність навчальних форм роботи і типів уроків, які посилювали б зацікавленість літературно-мистецькою спадщиною земляків;
• наступність у розвитку зв'язного мовлення з вивченням творів літератури рідного краю й теоретичних розділів навчальної програми;
• особистісно зорієнтований підхід у формуванні навчальних запитань і завдань, а також у вибудові моделі уроку з чітко передбачуваними і контрольованими результатами.
• урахування вікових, психологічних і пізнавальних можливостей школярів, їхнього загального розвитку;
• формування вмінь кваліфікованого читача, який розуміє літературу як мистецтво, сприймає художні цінності та шліфує свою культуру почуттів;
• добір літературно-краєзнавчого матеріалу з урахуванням принципу від простого до складного;
• доцільність та різноманітність навчальних форм роботи і типів уроків, які посилювали б зацікавленість літературно-мистецькою спадщиною земляків;
• наступність у розвитку зв'язного мовлення з вивченням творів літератури рідного краю й теоретичних розділів навчальної програми;
• особистісно зорієнтований підхід у формуванні навчальних запитань і завдань, а також у вибудові моделі уроку з чітко передбачуваними і контрольованими результатами.
Основні завдання уроків літератури рідного краю:
• поглиблювати відомості про життя та творчість митців даної місцевості;
• розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини;
• прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором;
• виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів;;
• розвивати логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання;
• виробляти вміння вести діалог і полілог , будувати монологічне висловлення, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки;
• формувати в них історичну пам'ять, плекати природне почуття національної гордості;
• прищеплювати повагу до видатних людей рідного краю, їхнього внеску в національно-визвольну боротьбу, спонукати наслідувати їх у своєму житті;
• плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо;
• виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі;
• викликати в учнів щире прагнення захищати світлі набутки матеріального й духовного життя нації, оберігати й примножувати їх, продовжуючи традиції роду, родини, краю;
• формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам;
• розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів на уроках літератури рідного краю, практикуючи твори малої форми в усному та писемному варіанті (переказ-мініатюра з творчими завданнями, багатоваріантні міні-твори в контексті певної жанрово-стильової манери письма тощо). Єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети та завдань уроків літератури є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку креативної особистості. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини - основна мета , що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем та учнем.
• поглиблювати відомості про життя та творчість митців даної місцевості;
• розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини;
• прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором;
• виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів;;
• розвивати логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання;
• виробляти вміння вести діалог і полілог , будувати монологічне висловлення, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки;
• формувати в них історичну пам'ять, плекати природне почуття національної гордості;
• прищеплювати повагу до видатних людей рідного краю, їхнього внеску в національно-визвольну боротьбу, спонукати наслідувати їх у своєму житті;
• плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо;
• виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі;
• викликати в учнів щире прагнення захищати світлі набутки матеріального й духовного життя нації, оберігати й примножувати їх, продовжуючи традиції роду, родини, краю;
• формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам;
• розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів на уроках літератури рідного краю, практикуючи твори малої форми в усному та писемному варіанті (переказ-мініатюра з творчими завданнями, багатоваріантні міні-твори в контексті певної жанрово-стильової манери письма тощо). Єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети та завдань уроків літератури є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку креативної особистості. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини - основна мета , що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем та учнем.
Література
Журба, К. О.
Виховання
патріотизму молодших підлітків у взаємодії сім'ї і школи
/ К. О. Журба // Пед. вісн. – Черкаси, 2011.
Журба, К. Теоретичні
основи національно-патріотичного виховання школярів / К. Журба, О. Докукіна
// Гірська школа Укр. Карпат. – 2013.
Матящук, В. П. Сучасне патріотичне
виховання в школах України / В. П. Матящук. – Тернопіль :
Мандрівець, 2014.
Шарафанов, А. Ю. Патріотичне виховання
молоді / А. Ю. Шарафанов // Таврійський вісн. освіти. –
2011.
Комментариев нет:
Отправить комментарий